به گزارش شهرآرانیوز، همه سیاستگذاریها، هدفگذاریها، ریلگذاری برای تحقق اهداف، برنامهریزی برای چهارسال فعالیت و... از دل کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر بیرون میآید؛ کمیسیونی که از همان روزهای ابتدایی شروعبهکار شورای ششم، تحولاتی در بودجه و برنامههای کاری شهرداری انجام داد که پیشازاین سابقه نداشت، از تصویب ۴ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای پروژههای زودبازده که با نظر مردم اجرایی میشود و اختصاص ۴۰ درصد از بودجه شهرداری به حاشیه شهر تا توجه و اختصاص بودجه ویژه برای حملونقل عمومی و ساخت مترو و بهثمررساندن این پروژه ملی و تخصیص اعتبار ۲هزارمیلیاردتومانی برای ورزش شهر و... . در ادامه گفتوگوی حسین حسامی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد را میخوانید که از اقدامات و ریلگذاریها و برنامهریزیهای چهارساله این کمیسیون مهم شورای شهر با ما صحبت کرده است.
شورای ششم در همان روزهای ابتدایی شروعبهکارش، یکی از مهمترین و اصلیترین سیاستهای خودش را مردممحوری اعلام کرد؛ این سیاست در کجا و در چه مصوباتی نمود پیدا کرد و خود را نشان داد؟
اولین مصوبه شورای ششم، پروژههای زودبازده در مناطق هدف بازآفرینی بود که سه سال پیاپی هم اجرایی شد؛ در سال اول ۸۰۰ میلیارد تومان، سال دوم ۱۲۰۰ میلیارد تومان و سال سوم ۱۲۰۰ میلیارد تومان و در مجموع بیش از ۳ هزار میلیارد تومان پروژههایی را که مردم نیاز داشتند، در بودجه پیشبینی کردیم و مردم برای خودشان تصمیم گرفتند و رضایتمندی زیادی به دنبال داشت و درحالی اجرای این پروژهها را تصویب کردیم که با این اعداد میتوانستیم چند پروژه شاخص شهری اجرا کنیم؛ ولی ترجیح دادیم مشکلات مردم را حل کنیم. در بافتهای فرسوده هم حتی در دورههایی از مدیریت شهری نگاه مردممحوری وجود نداشت و مردم را در طرحهای مختلف شهری ملزم میکردند که از یک محله کوچ کنند و بروند که پروژه اقتصادی در آنجا اجرایی شود. این اشتباه بود؛ چون هویت آن محله، مردمانش هستند و شهر از این کار ضربههای زیادی خورد که آثارش را در بافت حرم مطهر رضوی مشاهده میکنیم. خوشبختانه چند دوره است این موضوع اصلاح شده است و شورای ششم هم جدیتر از قبل پیگیر نقشآفرینی مردم در بازسازی بافت فرسوده شد.
اینروزها هوشمندسازی و توجه به خلاقیت و نوآوری، جایگاه پررنگی در همه سازمانها و ادارات و... دارد تا کار مردم سریعتر و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام شود. با توجه به اینکه شهرداری بیشترین مراجعه و خدمت را به مردم در بین ادارات و سازمانها دارد، شورا به عنوان سیاستگذار، برای هوشمندسازی این خدمات چه قدمهایی برداشته است؟
شهرداری خدمات متعددی به شهروندان دارد. در سال اول شورای ششم گفتیم که این خدمات باید در اولویت هوشمندسازی قرار بگیرند و غیرحضوری، کوتاه و شفاف شوند؛ ولی برای هوشمندسازی نیاز داریم که خلاقیت و نوآوری داشته باشیم. مشهد مهد خلاقیت است و شهرداری باید دراینزمینه ورود پیدا و تسهیلگری میکرد و یک زیستبوم نوآوری تشکیل میداد که این کار انجام شد و نمونهاش کارخانه نوآوری مشهد است. شورای ششم در ساختار شهرداری مشهد، تشکیل دفتر خلاقیت و نوآوری را تصویب کرد. در کنار آن تفاهمنامهای بین شهرداری و پارک علم و فناوری نوشته شد تا از ظرفیت هم به نفع مردم و شهر با محوریت استفاده از فضاهای دانشگاههای مشهد استفاده کنیم.
ایستگاه پایانی خط ۲ مترو تقریبا تکمیل شده، تست گرم فاز و نهایی فاز یک خط ۳ انجام شده است و در همین ماه در اختیار مردم قرار میگیرد، حفاری سایر خطوط هم سرعت خوبی دارد. درحالی که شورا میتوانست این بودجه را صرف پروژههای روبنایی کند، به شهرداری تکلیف کرد تا مترو را در اولویت قرار دهد. دلیل انتخاب این سیاست ازسوی شورای شهر چه بود؟
مهمترین زیرساخت شهرها در دنیا، حملونقل عمومی است و یکی از مدهای سالم و سریع و ایمن، مترو است. شورای ششم از همان روز اول به شکل ویژه به این موضوع ورود کرد و بودجه خاص و ویژهای برای حملونقل کنار گذاشت. تقریبا برای هر یک کیلومتر قطارشهری باید حدود ۵ میلیون دلار هزینه کنیم، درحالی که با این عدد پروژههای عمرانی بزرگی میتوانیم انجام بدهیم که به قول معروف در چشم باشد؛ اما مترو کار زیرساختی است. اگر چندسال پیش خطوط ریلی بیشتر از این توسعه پیدا میکرد، الان با این مشکلات تخصیص منابع مالی برخورد نمیکردیم. ما برای تامین منابع ساخت مترو و بهویژه فاز اول خط ۳، از طریق اوراق اقدام کردیم و سال گذشته ۶۳۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر و باعث شد تا ما به رتبه اول کشور از نگاه بودجهای برسیم؛ حتی تبصرههای بودجهای خوبی برای مترو داشتیم و از نظر عملکردی هم، عملکرد حوزه ساخت قطارشهری مثبت بوده است. هرچقدر اکنون بتوانیم در حوزه توسعه خطوط ریلی اقدام کنیم، به نفع مردم است؛ چون شاید سال بعد عدد ساخت مترو به ۷ هزار میلیارد تومان و بیشتر هم برسد و دیگر شهرداری نتواند وارد این ماجرا شود. ما در واقع مسیر را برای دورههای بعدی هموار کردیم تا با فراغبال بیشتری به توسعه خطوط ریلی در شهر بپردازند. نگاه شورای ششم، توجه به پروژههای زیربنایی است و با همین نگاه بود که با تمام توان، پروژه احداث خطوط قطارشهری مشهد را دنبال کردیم؛ در شرایطی که با هزینه یک کیلومتر احداث مترو، میتوانیم ۸ کلانپروژه روبنایی شهری اجرا کنیم. نگاه و برنامهریزی شورای ششم، برنامهریزی بلندمدت بوده و مصداق دیگر از پیادهسازی این رویکرد، ساخت تصفیهخانهها و خرید و تامین پساب برای ۲۵ سال آینده شهر مشهد است.